Gode råd til den kørende sælger med høje ambitioner

Arbejder du som kørende sælger, og ønsker du at få endnu mere succes i dit erhverv, end hvad du på nuværende tidspunkt oplever, så håber vi, at følgende kan inspirere dig til at nå dine målsætninger. At være sælger er nemlig en kunstart i sig selv, og derfor er det vigtigt, at du holder selve kunstarten ved lige. Ingen mennesker bliver gode sælgere ved ikke at udfordre sig selv, og derfor kommer vi herunder med nogle råd til, hvordan du bliver en endnu dygtigere sælger, så du kan lukke endnu flere aftaler, når du kører landet tyndt.

Vær nærværende i dine samtaler

Der er desværre alt for mange sælgere, der kun har salg i tankerne. Selvom det naturligvis er det ultimative mål, så bør man som sælger ikke mangle nærværen i sine snakke med kunderne. Det vil nemlig lynhurtigt blive klart for kunden, hvis du som sælger kun har et salg in mente, og derfor ikke rigtigt lytter til de ting, der bliver sagt.

Skal du eksempelvis ud og sælge a-kasser, og lytter du ikke til din potentielle kunde, der måske ikke har den fornødne viden om a-kasser, så risikerer i hurtigt at gå skævt af hinanden. Det kan ende i en dårlig oplevelse for kunden, hvilket ikke vil resultere i et salg for dig.

Sørg derfor for at være nærværende i alle dine samtaler med kunden – også selvom det måske ikke lige handler om det produkt, som du er ude for at sælge.

Følg op med respekt for kunden

Der findes ikke mange værre ting, end når en uforskammet sælger ringer for at følge op uden respekt. Du skal sørge for at udvise respekt overfor kunden – hvis kunden ikke har noget svar til dig, når du vælger at følge op, så er det bestemt ikke sikkert, at det er fordi dit produkt er afskrevet. Det kan sagtens være grundet travlhed. Du bør derfor altid vise respekt overfor kunden, så vedkommende føler sig tryg i dine hænder.

Et salg kan også blive opbygget henover tid. Det er måske ikke efter første møde, at salget går igennem. Det kan dog være, at den potentielle kunde ringer efter et halvt år, da der er opstået nye behov i virksomheden. I stedet for at se et salg som værende tabt, så se det i stedet som en fremtidig investering. Du har været ude og vise fanen, og nu er der endnu større sandsynlighed for, at den givne virksomhed vælger dit produkt fremfor konkurrenternes.