Det skal du være opmærksom på ved flexleasing!

Flexleasing kan i de fleste tilfælde give store besparelse på dyre biler, hvilke skyldes at registreringsafgiften skal betales i rater i de måneder du har bilen til rådighed. Der er tre forskellige afgiftssatser, hvilke afgiftsats bilen skal takseres efter er afhængig af bilens alder. Hvis bilen er imellem 0-3 måneder er satsen 2%, hvis bilen er mellem 3-36 måneder så er satsen 1%, og hvis bilen er over 36 måneder så er satsen 0,5%.

Selv om leasingmarkedet er blevet mere overskueligt og gennemsigtigt, er der stadig nogle faldgrupper du skal være opmærksom på når du benytter flexleasing til anskaffelse af bil. Der er tre faldgruber, du specielt skal være opmærksom på, disse forhold vil blive uddybet i nedenstående.

1. Er restværdien realistisk?

Ved flexleasing skal du som leasingtager være yderst opmærksom på om restværdien på bilen er realistisk, når leasingperioden er slut. Restværdien er den pris bilen skal sælges til når leasingperioden er slut og hvis restværdien i leasingkontrakten står til f.eks. 200.000 kr. og markedsprisen kun er 160.000 kr. så vil det altså sige, at du som leasingtager får en efterregning på 40.000 kr.

Det kan være utrolig svært, at gennemskue hvad der er en realistisk restværdi på bilen ude i fremtiden. Så ved flexleasing er det vigtigt, at du udover at kigge på den månedlig ydelse, og engangsydelse også er opmærksom på om restværdien er realistisk. Nogle leasingselskaber tilbyder en garanti for restværdien, så du slipper for denne bekymring. Du skal dog være opmærksom på at engangsydelse typisk bruges til, at nedskrives bilens restværdi med det samme.

2. Anvisning af tredje part ved endt leasingperiode

Når en leasingperiode er slut skal du som leasingtager, som udgangspunkt selv sørge for at anvise en tredje part til bilen. I nogle tilfælde kan det være svært, at sælge bilen til en køber i Danmark, fordi bilen er uden afgift, så i de fleste tilfælde bliver bilen solgt til udlandet eller til en bilforhandler der leaser bilen igen.

Nogle leasingselskaber tilbyder, at overtage bilen efter leasingperioden til den aftalte restværdi, og du slipper dermed for bekymringerne om at skulle anvise bilen til en tredje part.

3. Pas på uforudsete udgifter til reparationer, service, osv.

En flexleasing aftale dækker som udgangspunkt ikke reparationer, service og andre udgifter. Disse udgifter er alle nogle leasingtager selv skal betale, hvis der er behov for dette. Hvis uheldet skulle være ude og bilen f.eks. skal have en helt ny motor, hvilke kan blive dyrt så er det leasingtager selv der skal betale for en helt ny motor til bilen.

Der er nogle leasingselskaber der tilbyder, at varetage alle udgifter til reparationer, service, osv. hvis dette ønskes for en ekstra månedlig ydelse.

Har du styr på disse forhold er der mange penge at spare ved flexleasing!

Hvis du har styr på de tre forhold der er nævnt i denne artikel, så kan der være enormt mange penge at spare ved at flexlease din næste bil. Især dyrere biler der koster over 300.000 kr. er flexleasing helt klart den billigste måde at holde bil på. Men det kræver, at du er opmærksom på restværdien og at du skal anvise en køber til bilen efter endt leasing.

Derudover skal du være opmærksom på risikoen ved selv at stå for udgifterne til reparationer, service, osv. Alle tre forhold kan du ved de fleste leasingselskaber betale dig for, så du slipper for disse bekymringer.

Denne artikel er lavet i samarbejde med https://trækpåbilen.dk/